Somnox zet internationale stappen na kapitaalinjectie

Rotterdam, 14 september 2021 – De Nederlandse health-tech scale-up Somnox, bekend van de gelijknamige adem- en slaaprobot, betreedt de internationale markt na een kapitaalinjectie. Deze ontwikkeling is in lijn met de missie van het bedrijf om in 2030 wereldwijd 100 miljoen mensen te helpen met slapen. Behalve uitbreiden over de grens, gaat het bedrijf tevens haar innovatieve slaaptechnologie, die helpt de ademhaling te vertragen om tot rust te komen en zo beter te slapen, verder ontwikkelen. De financieringsronde werd georganiseerd door Health Investment Partners.

Vier ingenieurs uit Delft

Somnox werd in 2016 opgericht door Julian Jagtenberg, Wouter Kooyman van Guldener, Job Engel en Stijn Antonisse. Om familieleden met angst- en slaapproblemen te helpen, ontwikkelden de vier ingenieurs uit Delft een adem- en slaaprobot. Somnox is een zacht, effectief en gebruiksvriendelijk hulpmiddel dat helpt te ontspannen door middel van een voelbare, vertraagde adembeweging. Het intuïtieve design won al diverse prijzen waaronder de Red Dot Design Award en de iF Design Award. Ook werd Somnox dit jaar uitgeroepen tot meest innovatieve MKB- bedrijf van Nederland door de KvK. Daarnaast heeft Somnox vele lovende reviews op TrustPilot en zijn er al meer dan tienduizend gebruikers wereldwijd.

Kracht van ademhaling

Julian Jagtenberg, oprichter en CEO van Somnox, over de investering:

“Deze meest recente investering in Somnox stelt ons in staat om uit te breiden in nieuwe markten en tegelijkertijd nieuwe adem- en slaaptechnologie te lanceren. Met dank aan Health Investment Partners en Constantijn van Oranje en zijn team bij TechLeap.nl hebben wij een krachtige buitenlandstrategie ontwikkeld die we nu kunnen gaan uitrollen. Met Somnox willen we de kracht van ademhaling nog breder beschikbaar maken, waar ook ter wereld. We kunnen niet wachten om nog meer mensen te helpen hun nachtrust en daarmee ook hun energie terug te krijgen!”

Constantijn van Oranje, Special Envoy Techleap.nl

Gefeliciteerd! Somnox haalt na het Techleap Compass programma nieuw geld op om een wereldwijd merk te worden. Somnox zocht actief naar de juiste begeleiding van experts en kapitaal voor de ontwikkeling en uitvoering van hun internationalisering strategie. Internationalisering is lastig maar cruciaal voor iedere ambitieuze startup die begrijpt dat de Nederlandse markt al snel te klein is.
Constantijn van Oranje - Special Envoy Techleap

Robert Schuman, oprichter Health Investment Partners ​

“Health Investment Partners steunt het team van Somnox vanaf het begin en is trots om ook de volgende stappen van Somnox te kunnen ondersteunen. Hierdoor kan een steeds grotere groep profiteren van de heelzame kracht van een goede nachtrust, die het innovatieve product van Somnox brengt.”

Wetenschappelijk aangetoond

Als we gestrest zijn is ons sympathisch zenuwstelsel – met de ‘fight or flight respons’ – overactief. Hierdoor verhogen bloeddruk en hartslag en dat maakt ontspannen en zeker slapen lastig. Met een vertraagde ademhaling wordt het parasympatisch zenuwstelsel geactiveerd, onze ‘rust’-afdeling. De bloeddruk verlaagt, de hartslag vertraagt en spieren ontspannen. Zie het als de noodrem bij acute stress of angst of simpelweg als natuurlijke kalmeringspil. De adem- en slaaprobot van Somnox begeleidt gebruikers naar een trage ademhaling, waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat het de natuurlijke ontspanningsrespons van het lichaam activeert. Vergelijk het met een baby die op je borst ligt te slapen, na een tijdje volg je automatisch elkaars ritme.

Somnox Newsroom
Somnox Mediakit
Bekijk onze vacatures
Somnox Science

Wil je Somnox reviewen? Klik hier.

Plan een interview in met Julian Jagtenberg via deze link.

Download persbericht als .pdf

Over Health Investment Partners

Health Investment Partners (HIP) is een investeringsfonds dat zich richt op innovatieve bedrijven met een duurzame impact op het gebied van preventie, efficiëntie en kwaliteit in de zorg. HIP doet dit door middel van het verstrekken van groeikapitaal en hands-on begeleiding en wil hiermee een bijdrage leveren aan het toegankelijk houden van de zorg. Het bedrijf investeerde eerder al in onder meer QRS, FamilySupporters, Sananet, Mantelaar en SMan. Zie ook www.healthinvestmentpartners.nl. ​

- EINDE PERSBERICHT -

Over Somnox

Somnox ontwikkelt innovatieve producten en services die bijdragen aan een goede nachtrust. Met de introductie van de Somnox Slaaprobot in 2016 werd de eerste stap gezet om slapeloosheid uit de wereld te helpen. De Slaaprobot van Somnox begeleidt gebruikers naar een trage ademhaling, waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat het de natuurlijke ontspanningsrespons van het lichaam activeert. Het is een onbewust proces, maar erg effectief: 87% van de gebruikers geeft aan dat hun slaapkwaliteit aanzienlijk is verbeterd. Somnox won diverse prominente prijzen, waaronder de Red Dot Design Award en de iF Design Award, en werd door de KVK Innovatie Award uitgeroepen tot meest innovatieve mkb-bedrijf. Zie ook somnox.com.

Stationsplein 45C1061 3033AK Rotterdam The Netherlands

somnox.com