Studieresultaten Slaap & Stress Onderzoek - 86% valt sneller in slaap

Somnox publiceert vandaag de resultaten van het wetenschappelijke onderzoek dat de afgelopen 2 jaar is uitgevoerd om de effectiviteit van slapen met de Somnox 2 Slaap - en ademhulp te bepalen op het ervaren van slaapklachten en gevoelens van stress. De studie is samen met slaapwetenschapper Roy Raymann PhD opgezet en de resultaten zijn geanalyseerd door een onafhankelijke partij.

De resultaten laten een significante verbetering zien in het ervaren van slaapproblemen en stressgevoelens. 86% geeft aan sneller in slaap te vallen en langer te slapen. 83% geeft aan 's nachts minder vaak wakker te worden. Ook voelt 90% zich overdag meer uitgerust en ervaart 71% minder stress. De slaapinnovatie, die in 2016 werd geboren aan de TU Delft, laat daarmee zien dat er een natuurlijke manier is om je slaap effectief te verbeteren. Dat is voor 1 op de 5 Nederlanders met slaapproblemen goed nieuws.

Opzet wetenschappelijk onderzoek

Het wetenschappelijk onderzoek van Somnox is uitgevoerd onder 42 gezonde deelnemers met slaapproblemen (leeftijd 30-65). De studie vond plaats over een periode van 10 weken, waarbij het gebruik van Somnox in 2 rondes van 4 weken was opgedeeld. Elke deelnemer aan het onderzoek gebruikte Somnox gedurende deze 8 weken minimaal één sessie van 20 minuten per nacht. Gemiddeld genomen gebruikten de deelnemers Somnox ongeveer 30 minuten per sessie.

Het onderzoek had twee doelstellingen. Het eerste, en het belangrijkste, doel was om de effectiviteit van de Somnox 2 Slaap- en Ademhulp te beoordelen op het ervaren van slaapklachten. Het tweede doel was om de invloed van slapen met Somnox 2 op het ervaren van gevoelens van stress te bepalen. Hiervoor zijn de gevalideerde vragenlijsten Sleep Condition Indicator (SCI), Perceived Stress Scale (PSS) en een slaapdagboek gebruikt.

De resultaten van de wetenschappelijke studie laten zien dat slapen met Somnox 2 een positieve invloed heeft op het ervaren van slaapklachten en stress. Deze statistisch significante effecten waren zichtbaar na 8 weken gebruik (met een week zonder gebruik aan het begin en een week zonder gebruik tussen de twee gebruiksperioden van 4 weken). Alle resultaten zijn geanalyseerd door een onafhankelijke statisticus.

Poster Presentatie Wetenschappelijk Onderzoek Somnox

Poster Presentatie Wetenschappelijk Onderzoek Somnox (English)

27 minuten sneller slapen met Somnox

86% van de deelnemers gaf aan sneller in slaap te vallen dankzij de slaaphulp. Gemiddeld sliepen zij aan het eind van de 2 maanden 27 minuten sneller in dan voorheen. Dit is een verbetering van 53%. Met name voor mensen die ‘s nachts geregeld uren wakker liggen voordat zij slaap vatten is dit een mooie winst. Over de 2 maanden van de studie daalt de tijd, die het kost om in slaap te vallen geleidelijk. Dit kan impliceren dat hoe langer je met Somnox slaapt, hoe sneller je in slaap valt.

Somnox maakt gebruik van principes waarvan is aangetoond dat ze bevorderlijk zijn voor de slaap. Het belangrijkste kenmerk van het product is het begeleiden van de ademhaling van de gebruiker.” - Roy Raymann, PhD
Roy Raymann, PhD , Sleep Scientist & Advisor

66 minuten langer slapen met Somnox

Na twee maanden slapen met Somnox 2, sliep 86% van de deelnemers langer dan dat zij voorheen deden. Gemiddeld gaven zij aan 66 minuten langer te slapen, een dik uur meer nachtrust. Wanneer je regelmatig korter dan 6 uur slaapt kan dit op korte en lange termijn gevolgen hebben voor je gezondheid. Dit extra uur maakt voor veel slechte slapers een wereld van verschil en is een mooie stap richting de ideale voorgeschreven slaaptijd voor volwassenen van 7 tot 8 uur per nacht.

83% van de gebruikers wordt ‘s nachts minder vaak wakker

Veel mensen met een slaapprobleem hebben niet zozeer moeite met in slaap vallen, maar worden ‘s nachts juist vaak wakker. Ook voor dit probleem bleek Somnox voor 83% van de deelnemers een uitkomst. Gemiddeld genomen gaven zij aan 51% minder vaak wakker gedurende de nacht. Over het algemeen doorloop je ‘s nachts 5 tot 6 slaapcycli en word je tussen elke cyclus even kort wakker. Dit gebeurt doorgaans onbewust, je hebt het niet in de gaten. Mensen met slaapproblemen worden wel bewust wakker en ervaren dan moeite met weer terug in slaap vallen. Ze hebben het gevoel dat ze hierdoor niet in hun diepe slaap komen, waardoor zij zich overdag minder uitgerust voelen. Wanneer ze met Somnox slapen vallen zij op een ontspannen manier, vanuit een vertraagde ademhaling, in slaap. Dit kan ervoor zorgen ze ‘s nachts minder vaak (bewust) wakker worden. ​

Beter uitgerust en minder gestrest

Het is dan ook een logisch gevolg dat 90% van de respondenten aangaf zich na twee maanden slapen beter uitgerust te voelen. Gemiddeld gaat dit om een verbetering van 25%. Ook gevoelens van stress verminderden bij 71% van de deelnemers. Gemiddeld voelden zij zich 22% minder gestrest na twee maanden slapen met Somnox dan voorheen. Dit is ook niet gek, want stress en slaap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Slaaptekort leidt vaak tot stress en vice-versa.

5 miljoen nachten slaap

Onlangs wist Somnox de 5 miljoenste nacht slaap te realiseren. Dit is in lijn met de impact doelstelling van het bedrijf om 100 miljoen mensen te helpen beter te slapen. Inmiddels slapen al meer dan 15 duizend mensen met de Somnox Slaap- en Ademhulp. Gebruikersdata laten zien dat meer dan driekwart van hen nog elke nacht met hun slaaprobot in slaap valt.

Sinds kort is het mogelijk om Somnox zelf uit te proberen voor een bedrag van 34,95 per maand. Op deze manier kun je er in een aantal stappen achter komen of slapen met een slaaprobot, zoals die ook wel wordt genoemd, bij jou past voordat je de investering maakt. Je ontvangt een nieuwe Somnox, die je 3 maanden uitprobeert, daarna beslis jij zelf of je dit doorzet, er mee stopt of de Somnox overkoopt. Dit maakt de stap naar een gezondere nachtrust voor velen een stuk laagdrempeliger.

Overzicht van studies die lopen met academische partners

Over Somnox

Somnox ontwikkelt innovatieve producten en services die bijdragen aan een goede nachtrust. Met de introductie van de Somnox Slaaprobot in 2016 werd de eerste stap gezet om slapeloosheid uit de wereld te helpen. De Slaaprobot van Somnox begeleidt gebruikers naar een trage ademhaling, waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat het de natuurlijke ontspanningsrespons van het lichaam activeert. Het is een onbewust proces, maar erg effectief: 87% van de gebruikers geeft aan dat hun slaapkwaliteit aanzienlijk is verbeterd. Somnox won diverse prominente prijzen, waaronder de Red Dot Design Award en de iF Design Award, en werd door de KVK Innovatie Award uitgeroepen tot meest innovatieve mkb-bedrijf. Zie ook somnox.com.

Stationsplein 45C1061 3033AK Rotterdam The Netherlands

somnox.com