Onderzoek wijst dat 1 op de 5 volwassenen in Nederland slaapt ​ met een knuffel

Het onderzoek, waaraan 1000 Nederlanders deelnamen via een uitgebreide vragenlijst, heeft verrassende inzichten opgeleverd over de emotionele band die volwassenen met hun knuffels onderhouden. De resultaten wijzen uit dat knuffels niet alleen een bron van comfort zijn tijdens de kindertijd, maar ook een aanzienlijke rol spelen in het emotionele welzijn van volwassenen. Dit onderzoek werpt een nieuw licht op de perceptie van volwassenen ten opzichte van knuffels en benadrukt het belang van emotionele steunobjecten in ons leven.

Veel volwassenen verlangen zo nu en dan intens terug naar hun kindertijd. De tijd dat je je nog geen zorgen hoefde te maken over werk, het betalen van de hypotheek, of belastingaanslagen. Soms doen we nog steeds dingen die wat kinderlijk overkomen, om toch nog dat kinderlijke gevoel af en toe te ervaren. Meestal proberen we dat zo onopvallend mogelijk te doen, omdat we ons er toch een beetje voor schamen. Wist je bijvoorbeeld dat veel volwassenen nog met een knuffel slapen? Waarschijnlijk niet, want het is niet iets waar we ontzettend trots op zijn. Onterecht! Want slapen met een knuffel als volwassene is gezond!

DE VOORDELEN VOOR JE GEZONDHEID VAN SLAPEN MET EEN KNUFFEL

Uit diverse onderzoeken blijkt dat tussen de 30 en 40 procent van de volwassenen nog slaapt met een knuffel. Heel verstandig, want het biedt diverse gezondheidsvoordelen! Uit onderzoek van de Vrije Universiteit in Amsterdam blijkt namelijk dat slapen met een knuffel een gunstig effect heeft op mensen die kampen met een laag zelfbeeld. Ook mensen die regelmatig angsten voelen doen er goed aan om af en toe even te knuffelen met een pluche vriend.

KNUFFELS GEVEN EEN VEILIG GEVOEL

Naast het verminderen van angst heeft het slapen met knuffels ook invloed op de mate van veiligheid die je ervaart. Volgens psychologen valt dit verklaren uit een evolutionair standpunt. De meeste slaapgerelateerde theorieën gaan ervan uit dat je vertrouwen en veiligheid moet voelen voor je in slaap kunt vallen. Slaap is namelijk een kwetsbare toestand, waarbij je de controle volledig loslaat en de connectie met de wereld tijdelijk loslaat. Hier is een gevoel van veiligheid voor nodig, en knuffels kunnen hierbij helpen.

IS SLAPEN MET EEN KNUFFEL DAN HELEMAAL NIET SLECHT?

Zoals met veel zaken waar ‘te’ voor staat, kent het te gehecht raken aan een knuffel ook minder florissante kanten. Zo kan het slapen met een knuffel negatieve gevolgen hebben als je er te afhankelijk van wordt. Wanneer je bijvoorbeeld niet op reis wilt, omdat je knuffel niet mee kan, of als je de knuffel intieme relaties in de weg zit, kan het slapen met een knuffel schadelijke gevolgen hebben. Wanneer je dit voorkomt, is er eigenlijk niets mis met het slapen met een knuffel. Sterker nog: het heeft alleen maar positieve gevolgen. Lekker doen, dus!

MENTALE GEZONDHEID

De onderzoekers ontdekten dat kroelen met je favoriete knuffel een gunstig effect op je mentale gezondheid kan hebben, specifiek bij mensen met wat minder zelfvertrouwen. Knuffels geven je een geruststellend gevoel en simuleren een menselijke aanraking, iets wat je lichaam dan ook echt zo interpreteert. Ook kan het een rol spelen in het verminderen van angsten.

Heeft een teddybeer of pluchen aap datzelfde effect op mensen met een blakend zelfvertrouwen? Nou, nee, melden de onderzoekers. Het lijkt dus zo te zijn dat volwassenen met een knuffel over het algemeen een iets lager zelfbeeld hebben, en meer behoefte hebben aan het gevoel van geborgenheid dat zo’n knuffel geeft.

KINDERTIJD

Patrick Luyten, professor klinische psychologie aan de KU Leuven, vertelde hier bij het Vlaamse Radio 2 meer over. “Door in contact te komen met knuffels zoeken we een gevoel uit onze kindertijd op”, verklaart hij. “Zo’n knuffel hielp ons om zelfstandiger te zijn. Het verving onze ouders als we ergens bleven slapen, dat creëert vaak een sterke emotionele band. Die kindertijd brengt gevoelens van heimwee met zich mee, maar ook veiligheid en geborgenheid.”

En soms kan het dan dus fijn zijn om dat gevoel op te blijven roepen, met je favoriete knuffelbeest. En dat is hartstikke prima en gezond, voeg Luyten toe. “Zolang het je relaties tot anderen niet in de weg staat, is er geen enkel probleem.” Dus partners: jaloers zijn op wat pluche is niet nodig.

LEKKER KNUFFELEN MET SOMNOX

Somnox is gemaakt om de ademhaling te vertragen en zo mensen rustig te laten ontspannen. Meer informatie op somnox.com/nl

Over Somnox

Somnox ontwikkelt innovatieve producten en services die bijdragen aan een goede nachtrust. Met de introductie van de Somnox Slaaprobot in 2016 werd de eerste stap gezet om slapeloosheid uit de wereld te helpen. De Slaaprobot van Somnox begeleidt gebruikers naar een trage ademhaling, waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat het de natuurlijke ontspanningsrespons van het lichaam activeert. Het is een onbewust proces, maar erg effectief: 87% van de gebruikers geeft aan dat hun slaapkwaliteit aanzienlijk is verbeterd. Somnox won diverse prominente prijzen, waaronder de Red Dot Design Award en de iF Design Award, en werd door de KVK Innovatie Award uitgeroepen tot meest innovatieve mkb-bedrijf. Zie ook somnox.com.

Stationsplein 45C1061 3033AK Rotterdam The Netherlands

somnox.com